maanantai 29. heinäkuuta 2024

Tervetuloa

Täällä ruudun takana kirjoittelee koko elämänsä painon kanssa kamppaillut kolmekymppinen nainen alkavasta matkastaan toivottavasti terveellisempää elämään. Sekä muutoinkin kiva kirjoitella monien vuosien jälkeen uutta blogia.

Tavoitteena on pitää tätä päiväkirjaa ehkä hieman motivaattorinakin painon pudotukseen.

Olen elämän aikana ollut aina jojoilia, tuttu tarina monelle muullekkin. Niinhän nämä kirjoitukset aina alkaa "olen kokeillut kaiken". No en ole!

Nimittäin en ole uskaltanut lihavuusleikkaukseen, joten nyt kokeillaan suun kautta otettavaa lääkettä, koska olen arka pistoksille, itse pistäminen pelottaa liikaa. Sekä näissä ozempikeissa ja sendaxissa on saatavuus ongelmia jatkuvasti ympäri maailmaa, niin miksi sellaisella kiusaa itselleään, eiköhän sairaat niitä enemmin tarvitse, kuin minä.

Mitään liitännäis sairauksia vielä ei ole runsas ylipainoni tuonut mukanaan, niin en korvattavuutta saa tästä pilleristä, mutta ei se hieman yli 120€/kk ehkä ole niin paha omassa taloudellisessa tilanteessa juuri nyt.

Tällä hetkellä olen runsas 145kg ja muutaman sadan gramman päälle. Lääkäri oli toiveikas että tällä lääkkeellä voisin olla jopa kaksi numeroinen kahden vuoden päästä. KUNHAN otan ruokavalion haltuun myös. Ehdoton ei oli kova diettaaminen, sekä järjetön liikunnan ottaminen tähän alkuun, koska sitten ollaan taas pisteessä, että kiinnostus lopahtaa. 

Olisi tarkoitus saada hallittu painonpudotus aikaiseksi, niin lääkkeen että ruokavalion kanssa. 

Mutta tämä huippu ihana tk-lääkäri kertoi että on terveellisempää pitää lihaskuntoa silti yllä joka päivä kävelyn tai mitkä vaan liikunnan merkeissä, jotta lihakset ei kutistu.  Monelle on vain tärkeää laihtua. Itselleni on tärkeintä pysyä jaksavaisena ja terveenä. Lisä energiakaan ei tekisi pahaa.

lääkärin mielipide: Ei ole tervettä laihtua 20 kg ja kadottaa lihasta samalla, jaksaminen kärsii silloin. 

"pidät lihaskuntoa yllä, että olet oma jaksava itsesi, mutta vain kevyempänä" ne oli hyvät sanat.

Hieman jännittää tämä lääke. Se on nimeltänsä rybelsus, ei mikään taikapilleri sekään, sokerilääke ymmärtääkseni tämäkin.

Olen aikaisemmin metformiinia kokeillut painon pudotukseen, mutta se oli aivan väärä minulle. Ensin meni maha sekaisin  ja sitten tukkoon ja paino ei pudonnut lainkaan. 

Moni on siitä saanut hyvän avun. Ehkä oma kroppa tarvitsee vain eri vaikuttavan aineen?

Eiköhän se selviä ajan kanssa. 

Tässä oli rybessä yleinen haittavaikutus oli huonovointisuus, katsotaan mitä se minulle aiheuttaa. Jännittävää. Lääkärin kanssa keskusteltiin noin tunti eri vaihtoehdoista, ja päädyttiin nyt tähän. Aloitetaan ja tunnustellaan ja katsotaan miten tämä tehoaa minuun ja mieleeni.

Tämä ei todellakaan ole kenellekkään minkäänlainen lääkesuositus vaikka mainitsenkin lääkkeiden nimiä. Sovi lääkärin kanssa aina omasta tilanteestasi ja sinulle sopivin tapa elää terveellisemmin.

Kiitos kun luet, ja tervetuloa matkaani sekä tutustumaan minuun.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hiljaiseloa