perjantai 17. tammikuuta 2025

Hiljaiseloa

 Hei. Olen elänyt hiljaiseloa. Matkani rybelsuksen kanssa päättyi marraskuussa. En saanut siitä lääkkeestä nyt minkäänlaista hyötyä. Vain närästyksen ja huonovointisuutta. Se täysinäinen olokin oli vain ohimenevä. Vaikka pääsin sinne 14mg asti ja söin sitä, ei ollut sitten enää sitäkään vaikutusta..olin pettynyt. Lääkäri epäili että olisiko sitten imeytymisongelmaa, ettei lääke imeytynyt mahalaukun kautta minuun, vaikka pidin paastot aina 6-10h ennen lääkkeen ottoa. 

Jonkun kumman takia myös kuukautiseni jäivät pois rybelsuksen syönnin ajaksi, vai oliko se sattumaa? 

Tarkoitukseni oli hakeutua leikkauspolulle lile leikkaukseen, mutta lääkäri ei sitä vielä minulle suonut.. nyt testiin tuli HYVIN KALLIS lääke.  Ensimmäisen kynän hinta oli 293€/kk 

Lääke nimeltä mounjaro. Kerroin lääkärille, että olen valmis kokeilemaan nyt tätä pistosmallista vaikka sitä pelkäänkin.

Tänään pistoskammoisena sitten pistin itseäni. Pelkäsin että se vähintäänkin nipistää, mutta en tuntenut edes että neula meni ihosta läpi! Kauhistuksena oli se että kun jenkkien kynästä painat vaan naps ja kuuluu toinen naps, kynä on valmis. Mutta suomen versiossa siinä rullataan pitkälle kynän päätä että saadaan edes yksi annos ladattua ja piti hitaasti painaa sitä manuaalisesti alaspäin. Se jännitti hyvin paljon että sattuuko se. Mutta ei sattunut. Sen jälkeen piti odottaa 5 sekuntia että piikin sai ottaa irti ihosta, ettei lääke valu pistos kohdasta pois.

Ensimmäiset tuntemukset oli jo parin minuutin päästä, tai en tiedä loinko ne omassa päässäni, että kroppa reagoi. Mutta vatsaan kipristi hiukan. Meni ohi kyllä puolessa tunnissa! 

Nyt lääkkeen otosta on 3 tuntia ja ei oikein mitään tuntemuksia. Ehkä vähän mahassa sellainen hassu kuplivatunne, mutta ei paha. En osaa oikein kuvailla.


Nyt tosiaan kokeillaan tätä mounjaroa. Tätä pistetään kerran viikossa. Toivon että tämä auttaisi minua laskemaan suurta painoani alaspäin. Tähän aion panostaa todellakin ruokavalion kanssa, koska en halua että tämä vaikutus menee hukkaan. Rybelsuksesta en saanut siinäkään oikein apua. Lopetin ryben ja sain painoa itsekkeen vähän alas, mutta. Tietenkin ne on palaneet, kun joulukuussa 3 viikkoa herkutteli jokapäivä.. mutta silti paino on alhaisempi kun ryben aloituksessa.

Tämän pitäisi olla tehokkaampi kuin ozempic, koska tässä on kahta suolistohormonia jäljittelevää ainetta, kun ozempiciasa tai rybelsuksessa on vain yhtä. Samanlaiset haittavaikutus listat tuntui olevan tässäkin. Eli närästys, ilmavaivat, huono-olo. Sekä ne pelottavinmat eli haimatulehdus, munuaistulehdus, vakavat allergiset reaktiot. Toivon että säästyn näiltä kaikilta.


Painoni oli tänä aamuna 143,8kg

Eli nyt yritän päivittää tätä tiheämmin, jotta voin kertoa teille tästä enemmänkin, että onko tämä rahan arvoinen sijoitus.

sunnuntai 11. elokuuta 2024

Viikko 2

Heippa. 


Tässä sitä ollaan jälleen toinen viikko takana.

 Aloitus paino oli 145,4

Tämän aamun lukema 145.0

Kahden viikon "pudotus" 0,4kg

No tässä täytyy sanoa, että eihän tämän kuulema pidäkään vielä tehota kun vasta 7mg lääkkeellä, eli nyt totutellaan kehoa vasta tähän. Moni on tässä vaiheessa jo saanut kovan vasteen, mutta jokaisen kroppa on erilainen, joten ehkä vaste tulee itselle vasta 7mg tai 14mg kohdalla. Tai sitten ei ollenkaan. Ken tietää.

Ehkä tulos voisi olla erilainen, jos viikonloppu ei olisi mennyt niin kebab ja pizza linjalla. Pe kotipizzaa, lauantaina kävin pitkästä aikaa juhlimassa ja yön pikku tunneilla söin puolikkaan pizzan. Matkalla kotiin mieheni soitti, että tuotko kebabbia. No se houkutti ajatuksena, jotta ei tarvitse itse alkaa tekemään ruokaa.  Silloin otin Kebab iskenderin. Uskoisin, että jos en olisi rybelsuksella, paino olisi lähempänä147 kg, koska aina käy niin. Olen äärimmäisen herkkä kerryttämään painoa. Ja kun sanon herkkä, niin tarkoitan sitä. äkkiä parissa kuukaudessa 7kg saattaa tulla ja ne jämähtää siihen juurikin niin että ei toivoakaan että itsellään katoaisi. Uskon että tässä on nyt sen verran kuitnkin apua ollut, että se paino ei lähde niin herkkään nousuun kuitenkaan, kun normaalisti. Matka jatkuu siis rybelsuksen kanssa. 


Todella vähän on oireita ollut itselläni. 

Mitä olen sitten huomannut?

Ilmavaivoja kylläkin on. Aivan järkyttävää!

Täysi olo pysyy suhteellisen pitkään, ihan jos juo vettäkin. Mutta silti mielihaluja on. Ehkä sekin alkanut vähenemään nyt. Ajoittaista ummetusta on. Sitä tässä täytyy tarkkailla. Luin että tämä lääke hidastaa suolen toimintaa, joten täysi olo johtunee siitä, kun ulos ei tule normaalilla tahdilla tavaraa pihalle. Ei oikotietä onneen, aina on riskejä, mutta toivon että tämä ei mitään harmillista tuo matkalleni. olisi nyt oman mielenterveyden ja fyysisen terveyden kannalta paras pudottaa painoa.

Sekä pieni polttava närästys aika-ajoin.

Katsotaan mitä viikonpäästä vaaka näyttää ja itä oireita silloin on.

maanantai 5. elokuuta 2024

Viikko 1

 Ensimmäinen viikko takana. 

En ihan olettanut, että tämä lääke voisi tuoda herkkuhimoa ja näläntunnetta jatkuvana... ei näin tätä minulle mainostettu. 

Omalla kohdalla näin nyt on. Sokerihimo on jatkuva. Napostella tekisi mieli jatkuvasti. Huono-olo, ja ei tee mieli ruokaa, eivät kyllä itselläni ainakaan päde. ehkä isomman annostuksen kohdalla?

No se paino. se on tippunut huimat 600grammaa. Tekisi mieli hieman nauraa.  Tällä elopainolla oletus olisi vähintään kilo tai kolme. No ainakin alaspäin mennään, vaikka napostella tekisikin mieli jatkuvasti.

Mitä oireita tämä lääke on sitten aiheuttanut. No.. pientä päänsärkyä, väsymystä, sekä aika-ajoin maha on löysällä. Maha on kuin pallo. Etenkin hetken päästä kun on syönyt. Ja täysi olo iskee sen jälkeen aivan järkyttävänä ähkynä hetken kuluttua. Mutta himot palaavat taas parin tunnin päästä. On itsessään pidättely välillä.

Toivotaan että tämä suunta menee vauhdikkaammaksi ja ruuan himo kaikkoaa.


Hiljaiseloa